Dragi elevi, în cadrul lecţiei de astăzi vom discuta despre aptitudini. Vom urmări următoarele aspecte: definiţie, carcateristicile acestora, influenţa eredităţii sau a mediului, clasificarea aptitudinilor.
1. Definiţie:
Aptitudinile reprezintă ansamblul de însuşiri de ordin instrumental – operaţional, care diferenţiază oamenii între ei în ceea ce priveşte maniera de desfăşurare a diferitelor activităţi şi, mai ales, în ceea ce priveşte randamentul acestora atât cantitativ, cât şi calitativ. Mai exact, aptitudinile răspund întotdeauna la întrebările ” Ce poate să facă persoana respectivă şi cât de bine face în raport cu ceilalţi?”
2. Caracteristici:
Pornind de la aceste explicaţii, în continuare ne putem referi la o serie de caracteristici ale aptitudinilor, şi anume:
-nu orice însuşire psihică este aptitudine, ci numai aceea care favorizează desfăşurarea unei activităţi cu rezultate peste medie;
-aceasta diferenţiază indivizii între ei, elementul principal fiind randamentul calitativ şi cantitativ;
-nivelul de dezvoltare şi modul în care acestea funcţionează pot fi apreciate în funcţie de următorii indicatori: rapiditate, volum, precizie, originalitate, eficienţă;
-aptitudinile se realizează prin procese psihice.
Există mai multe tipuri de aptitudini, dintre care se pot menţiona următoarele:
- aptitudini mnezice: reproducerea corectă şi fidelă a unei cantităţi mari de informaţii;
- aptitudini senzorial – perceptive: identificarea şi diferenţierea cu uşurinţă ale diverşilor stimuli;
- aptitudini intelectuale: rezolvarea într-un mod uşor şi originale a unei probleme sau a unei situaţii problematice.
Forma superioară a aptitudinilor o reprezintă talentul, iar nivelul cel mai înalt de de dezvoltare a acestora este geniul.
3. Influenţa eredităţii sau a mediului în formarea aptitudinilor
În ceea ce priveşte influenţa sau rolul eredităţii şi a/al mediului, există următoarele poziţii:
- Aptitudinile sunt înnăscute;
- Aptitudinile sunt dobândite, un rol deosebit de important avându-l activitatea de învăţare;
- Aptitudinile, deşi depind şi de ereditate, acestea sunt influenţate în cea mai mare măsură de mediu şi de educaţie;
- Factorii eredităţii interacţionează cu factorii de mediu, în ceea ce priveşte formarea aptitudinilor.
4. Clasificarea aptitudinilor:
Referitor la clasificarea aptitudinilor, acestea sunt împărţite în funcţie de următoarele criterii:
- în funcţie de structura şi gradul lor de complexitate:
- simple: sensibilitate kinestezică, forţa imaginaţiei, acuitate vizuală etc.
- complexe: rezultă din îmbinarea organizată a unor aptitudini simple.
- specificul activităţii solicitante:
-speciale: sunt necesare pentru desfăşuararea unei anumite forme de activitate (aptitudini tehnice, ştiinţifice, intelectuale etc.);
- generale: sunt cele care ajută cu succes la desfăşurarea mai multor forme de activitate (inteligenţa, spiritul de observaţie etc.).
Luând în considerare şi lipsa aptitudinilor sau, mai bine spus, inaptitudinile, acestea pot fi împărţite în: inaptitudini absolute (prezenţa lor împiedică buna-desfăşurare a activităţii) şi relative (prezenţa lor nu împiedică, în totalitate, cantitatea şi calitatea acţiunilor întreprinse.
5. Concluzii:
Aptitudinile sunt însuşiri de ordin instrumental – operaţional, care diferenţiază oamenii între ei în ceea ce priveşte maniera de desfăşurare a diferitelor activităţi şi, mai ales, în ceea ce priveşte randamentul acestora calitativ şi cantitativ. Acestea pot ajuta sau influenţa în mod pozitiv succesul profesional, însă nu reprezintă un factor determinant al acestuia.