marți, 22 noiembrie 2011

Modele de instruire – avantaje şi dezavantaje

Pentru a structura şi prezenta lecţiile predate elevilor, profesorii folosesc metode diferite. Este un aspect care îi diferenţiază şi care ne lasă impresia că ora cu un anumit profesor este interminabilă sau, din contră, că a trecut foarte repede.
În opinia noastră, pentru a avea o eficienţă cât mai mare in pregătirea lecţiilor şi a încerca limitarea dezavantajelor fiecărui model luat separat, este recomandat să se utilizeze o combinaţie a următoarelor modele:
  • Modelul psihocentric. În cadrul acestui model accentul este pus pe nevoile fiecărui elev în parte (elevul element central) deoarece ritmul de învăţare al acestora diferă. Pentru a aplica acest model profesorul/învăţătorul ar trebui să cunoască elevul, să ştie care sunt interesele, competenţele şi dorinţele acestuia. Astfel va şti ce metode să folosească pentru a-l îndruma pe elev.
  •  Modelul sociocentric pune în centrul procesului de învăţare acţiunea în grup a elevilor, relaţionarea cu ceilalţi.
  • Modelul empiriocentric se bazează pe învăţarea prin descoperire, procesul fiind orientat pe experienţele elevului. Unul dintre avantajele acestui model îl reprezintă dezvoltarea creativităţii şi a inteligenţei elevilor.

În concluzie, utilizând o metodă de predare bazată pe o combinaţie între modelul psihocentric, sociocentric şi empiriocentric (cu accent pe avantajele fiecărui model) profesorul/învăţătorul va putea să orienteze elevii în cunoaştere.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu